POŠTA

Kritika kritike

"Bitka kod Vatrene kapije"; "Vreme" br. 847

Ako za početak zanemarimo činjenicu da su Spartanci, kao uostalom i svi Grci, živeli u odnosu jedan slobodan građanin naspram devet robova, ili ako zanemarimo činjenicu da su Spartanci ubijali decu za koju bi procenili da neće biti dobri vojnici, morali bismo takođe da zanemarimo i to da je Herodot pravio neku vrstu kompilacije i skupa predanja, a ne baš da je koristio istorijski metod kakav danas poznajemo.

Dakle, ako to sve ostavimo po strani, u filmu 300 imamo zapravo obradu mita. Ne faktografsko prikazivanje činjenica. Ne istorijski spektakl, već dramatizaciju stripa Frenka Milera. A kada pravite film o herojima, pomalo je budalasto očekivati da će sve biti baš kako je u realnosti. Jer ako mladi Leonida ubije vuka u, na primer, srednjem veku, to bi bilo sasvim u redu. Danas ako ubije vuka on bi bio bezosećajna osoba bez svesti o tome koliko je eko-sistem ove planete ugrožen i koliko je važno da sačuvamo biološku raznovrsnost. I zato vuk nije vuk. Zato vuk ima uzak struk i crvene oči. I zato je Kserks viši za metar od Leonide. Jer u suprotnom bi se Leonida borio protiv tamo nekog Persijanca. I kada pobedi, pobedio je čoveka. Kada pobedi pirsovanog u lance obučenog monstruma, mi navijamo za njega. Znamo ko je heroj, a ko je loš, jer mit treba da predstavi borbu čoveka protiv natprirodnog, da ga uzdigne i da nam pokaže heroja. I to je zapravo suština koja je vašem kritičaru nekako pobegla. Bez nje je film Ratovi zvezda samo praistorijski film sa očajnim specijalnim efektima. Prsten ne bi nosio mali Hobit, već najmoćniji i najsnažniji. Pri tom bi se borili protiv Mordora koji je pun raznolikosti, svakakvih naroda. Neki od Orka bi čak imali i belu put, a bili bi i jako lepi. Na kraju, svi bi plakali, ne zato što je neko beznačajan trijumfovao i spasio svet, već zato što je nestankom Mordora puno žena Orkova završilo kao belo roblje u krčmama Srednje zemlje.

I da, za kraj. Možda je vašem kritičaru neshvatljivo zašto Grci nisu autentično goli. Ali zamislite u koliko bioskopa bi se prikazivao film u kome trista muskaraca pokazuje svoje obnažene prepone. Gej bioskopi se ne računaju.

Iz istog broja

Razumevanje istoka

Amir Osmančević, elektronskom poštom